Dobrý den pane Richtere,
mimo to, že jsme prodejce sedaček RECARO, tak naše lokální kamenná prodejna
prodává právě i sedačky značek Cybex, Britax, Kiddy, Avionaut apod,
tím se obohacují naše zkušenosti a snažíme se na problematiku koukat objektivně a hlavně kriticky,
protože i jako rodič se snažím vybírat odpovědně a bezpečně.
Vezmu to nejdříve obecně - kategorie 9-36 kg je v dnešní době již dobře zpracovaná,
ale souhlasím s Vámi, že pro větší děti jsou tyto sedačky sice na bezpečnost stále
velmi dobré, ale děti by třeba ocenily otevřenější hlavovku (tzn. chtějí menší bezpečnost
a větší výhled z bočního okénka) nebo další komfortní věci, které 9-36kg nemusí poskytnout.
U sedaček 9-18 kg se může stát, že díky růstovému spurtu, kdy děti rostou opravdu jako z vody,
tak sedačka může vydržet třeba jedn do dvou, tří let -> je dobré vybírat co nejvyšší opěradlo a sedák
sedačky. V tom například objektivně vede RECARO Optia/Optiafix. Mimochodem výherce
ADAC testu 2016 pro svou kategorii.
Ještě sem vložím zajímavou myšlenku, kdy i když se neřeší peníze, dost často
se řeší prolínání sedaček. Většímu dítěti se koupí 9-36kg a v ní cestuje do té doby,
než menší dítě by přesedlávalo na tuto sedačku, většímu se pak koupí již velká sedačka 15-36kg.
Nyní obecně k pultíkům vs. pásy: v životě je vše prolnuto se vším, takže pokud by byly pultíky
tak perfektní, naše poutání by bylo od letadla, přes závodní auta, až po běžné osobáky
prováděno pultíkem. Ale jak vidíte, neděje se tak a naopak je všude pás.
Pultík je svérázná záležitost, RECARO jej dělalo již před cca 30lety, ale pásy jsou evolučně lepší.
Důvodem, proč například RECARO udělalo v roce 2014 sedačku RECARO Monza NOVA IS,
což je pultíková sedačka, která vyhrála ADAC své kategorie, tak bylo ukázat,
že pultíky stále ještě umí - nicméně dodává důležitou informaci, že preferují stále pásy.
Pultík má totiž relativně 3 fáze používání, kdy jen 1/3 je relativně pohodlná a bezpečná.
Samozřejmě příznivci pultíků a pásů mají své připravené argumenty, jak protistranu "trumfnout".
Je ale neoddiskutovatelné, že pásy se dají stále nejlépe nastavit, ať dítě roste do výšky,
nebo do mohutnosti hrudníčku, vždy se díky výškovému nastavení a délce pásů nastavuje
poutání dle aktuální velikosti dítěte. Jenže když máte pultík, tak ať je sebelíp nastavitelný,
zůstává pořád stejný, ať dítě roste jakkoliv. Takže pro nejmenší dítě je to velká zeď,
má ruce tíměř nahoru (což mu je při prvních používáních docela dost odkrvuje),
zároveň když je malé, tak v pultíku může mít příliš mnoho prostoru (ty boky a prostor
mezi hrudníčkem už víc nejdou utěsnit) a to není úplně štastné a bezpečné.
Když dítě povyroste, tak to je ta "štastná chvilka pultíku", kdy plní svou bezpečnost dobře,
dítě tam docela dobře "pasuje" a zároveň dítě vnímá pultík jako hrací stoleček.
Pak to ale pomine když dítě ještě povyroste a musí mít stále pultík,
to už se potí utěsněné v pultíku, roste mu hrudníček do výšky(respektive celé tělo roste)
a horní část těla není nikterak fixována, to dělá problematickou volnost pohybu,
která je nežádoucí. Pásy vždycky vytáhnete a nastavíte tak, jak je dítě velké.
Co se týče vyklouznutí z pásů a pultíku - je to fifty fifty:
i na internetu je k vidění video, jak při rollovertestu dítě vypadne zpoza pultíku.
Co může nastat u sedačky s pásem: dítě se naučí v pozdějším věku grif,
že provlékne ruce pod pásem a tak tak se z pásů "vysvobodit".
Řešení - univerzální spojovací spona, která tomu zabrání.
I když jsou děti občas mrzuté, je to i o obecném přístupu pochopení, že sedačka dítě chrání
a je pro něj samotné dobré v ní být (já vím, občas se nám to dceři také těžko vysvětluje).
Z pultíku se dítě sice nevyvlékne, pouze jej od sebe odtlačí (v případě nastavitelnosti jej rukama můžu
zkusit odpojit, stejně jako v případě pásů zkusit odemknout), ale v případě nehody vylítne ven,
protože jej již nic nedrží...u pásů jsou to aspoň stále ty spodní 3 úchytové body z pěti.
Obecně pro bezpečnost v sedačkách platí - co nejvíce chráněné dítě je dobře,
tzn plné bočnice, dobrá a fortelná hlavovka, pevné poutání.
Když už je splněna bezpečnost, ohledy na komfort jsou také důležité,
protože dítě pokud nevydrží sedět v sedačce, pak může být jakkoliv bezpečná ale nepoužitelná.
Autosedačka musí mít plnohodnotné područky (nemusí je mít, ale ty otlačené ručičky
na rádobypodručkách a následné nespokojené šermování jsem již zažil),
a správně široký a dlouhý a dobře tvarovaný sedák.
Je to až alchymie všechno zajistit u jedné sedačky...
K Vašim konkrétním odkazům:
Romer: dobrá sedačka, až na područky/nepodručky, krátký sedák a nižší opěradlo,
papírově tedy dobrá, ale ergonomie sezení, fortelnost potahu a komfort (bohatost sedáku)
je na zvážení, aby dítě v ní chtělo sedět i na delší cestu. Nízké bočnice jako ochrana před
předměty v autě.
Kiddy: je to dobrá značka, ale komfort sezení Kiddy se nám na naší maloobchodní
prodejně vůbec neosvědčil. Navíc jsou odhalené bočnice.
Cybex: odhalené bočnice, žádné područky, převeliký pultík a z naší zkušenosti špatně tvarovaný sedák
(je to téměř oblouk, na kterém děti podivně sedí, sklouzávají a sedák jim tak nepodpírá dobře nožičky.)
Rozhodování je čistě na Vás, abych potvrdil to, že jsem prodejce RECARO,
zasílám Vám ještě jeden odkaz, díky kterému bych Vám chtěl ukázat,
jak se dbá na praktičnost a bezpečnost.
[ Link ] Sedačka má opravdu vysoké bočnice, aby bylo dítě co nejvíce chráněno.
Ergonomicky i bezpečnostně je hezky vyřešeno to, jak je velká skořepina
hlavovky prolnuta do vysokých bočnic sedáku. Horní hrana slouží i jako
perfektní područky - otestováno na několika veletrzích a samozřejmě i dle zpětné
vazby zákazníků. Vnitřní část hlavovky chrání dítě, fixuje hlavičku na správném místě
a zároveň je relativně dobře otevřená, aby se dítěti uvnitř líbilo.
Polstrování pásů zde není pouze optické, ale funkční a navíc - dítěti je příjemné,
protože má nejlépe zpracované šití - hrany (která nejsou, je to celé zaoblené).
Sedák má dobrý sklon a je příkladně dlouhý. Děti mají tak oporu na nožičky pro dlouhé
cestování. Vedlejší efekt dlouhého sedáku a opěradla je ten, že sedačku můžete využívat
déle a pohodlněji.
Za sebe bych Vám samozřejmě řekl a doporučil volbu RECARO, ať Optia/Optiafix
nebo Sport Hero, případně teď je v akci i Sport Evolution. Ostatní značky nejsou špatné,
ale protože i naše malá jezdí v RECARU,je to tím, že jsme RECARO při porovnávání na prodejně vyhodnotili jako nejlepší.
Jako důkaz uvádím, že i když RECARO má v nabídce kočárek Citylife a Easylife, tak my máme Hartan,
protože splňoval lépe naše požadavky i na výlety do lehčího terénu. Nevolíme tedy bezhlavě
jen značku, ale kriticky hodnotíme vlastnosti každého konkrétního produktu.
S pozdravem,
Jan Bartoš junior
Autoseating s.r.o.
+420 737 454 975
janbartos@autoseating.cz
www.autoseating.cz