Auto HI-FI Club CZ

autohifi,auto hi-fi,auto hifi,autohificlub,auto hi-fi club,club, klub,fórum,autorádio,autozesilovač,autorádio cd,autorádio mp3,autorádio dvd, tuning,srazy,tuningshow,klub,emma,dbdrag,tuning,autotuning,carstyling, tlumeni, Alpine,octavia,Brax,Denon,Clarion,Pioneer,Sony,panasonic,Helix, Dynamat,dego,Hertz,Audison,Fusion,McIntosh,Focal,Rockford Fosgate,Dynaudio,JBL,xenony,becker,jvc,kenwood,ground zero,dietz,morel doorboardy ,zapojeni,felicia,pioneer,peugeot,zastavba,audio,306,repro,golf,instalace,dls,4x100,FELICIE,morpheus,helix,audi(forum)

o

Forum > EMMA > Směrování výškáčů v autě?

 o Navštíveno 15444x o
o 21.06.2007, 12:47 | Tuner#2
Něco málo o problému vím a spíš mě zajímá, jak to máte ve svých autech Vy?

Teď v Plasích jsem se o tom bavil s kamarádem a prý mu erik radil směrovat výškáče na střed a ne na posluchače. Dle mě, ale v tom případě má řidič jinou charakteristiku levého vůči pravému, protože jak známo vysoké kmitočty jsou směrové (jak moc, záleží na konkrétním výškáči). Stavím si muziku pro mě a ne pro spojujezdce, nebo imaginární hlavu uprostřed auta, tak jaký na to máte Vy názor?


o 21.06.2007, 13:03 | Pavel02
Každé výšky potřebují něco jiného. Nelze dát jednoznačnou a obecně platnou odpověď. Zkoušet.
o 21.06.2007, 13:13 | Tuner#2
Pavel02: To je dle mě blbost, protože každý výškáč má třeba na 12kHz mimo osu určitý pokles, dejme tomu v úhlu 30° třeba 5dB. Pokud ho teda nasměruju na střed auta oba dva, tak jeden poslouchám mimo osu třeba 20°, ale druhý třeba 35°(záleží na konkrétním autě) a z toho mě vychází, že to bude prostě znát.

Neberu tady teď v potaz, že když bude výškáč agresivní, tak je dobré ho z osy vyklonit apod. Bavím se tady jak to v jádru má správně být.
o 21.06.2007, 13:19 | Pavel02
Chtěls slyšet názor. Já jsem ti napsal svoje zkušenosti. V žádném případě ti nic nevnucuji. Jen jsem chtěl poradit. Každá změna nasměrování je znát. Pokud to děláš pro sebe, tak to nasměruj tak jak to nejlíp vyhovuje tobě a je zbytečné řešit jak to má nebo nemá být.
o 21.06.2007, 13:39 | Tuner#2
Pavel02: Tohle všechno vím a děkuji za Tvé postřehy, ale mě zajímá proč by to mělo být, tak jak tvrdil erik - teda doufám, že to říkal on, mám to z druhé ruky :o)

P.S. Jak to máš třeba Ty?
o 21.06.2007, 14:21 | Pavel02
Na sebe, výšky i sředy. Ale někdo to pochválí a někdo další pohaní.
A právě proto není obecné pravidlo.
o 21.06.2007, 14:31 | Tuner#2
No právě, ale teď mě jde o to, že ten co to pohaní, jaký k tomu má důvod a nějaké vysvětlení?

Když mám doma stereo, tak ideál je rovnoramenný trojúhelník mezi repro. Pokud nebude rovnoramený a budu sedět mimo osu, tak si ale bedny přesto natočím na sebe obě dvě, abych alespoň charakteristiku obou beden měl vyrovnanou a hlasitost té vzdálenější se dá upravit balancí. Není to samozřejmě ideální, ale rozhodně lepší než je nesměrovat a o autě to platí dvojnásob - už jen tím, že nesedím v centru (pokud neuvažuju o šoukáru Alpine a nebo nemám Mc Learen F1 :o)
o 21.06.2007, 16:25 | Smrada (M)
Ono je to tezky. Dle mych zkusenosti jsou vyskace, ktere maji vetsi ci mensi utlum podle uhlu. Treba Hifonics Warior sem mel smerovano do stredu auta a nebyl problem. Ten nastal az uz vyskacu z Helix 636 Avantgarde, ktere nesnesly odklon skoro zadny. Je proste potreba testovat. Dalsi vec jsou casove korekce, eq, nastaveni DSP jako takoveho atd. atd. Faktem ale zustava, ze procesorama a ostatnima vecma spatne nasmerovany vysky nevyresis. Tudiz vseobecna pravidla zni
1) smerovat na ucho posluchace
2) smerovat do prostoru k radici pace
3) ke zvyrazneni prostoru vyskace instalovat co nejdale od posluchace

A prakticka pravidla zni TEST na oboustrance, tavnem lepidle apod.
o 21.06.2007, 16:52 | Tuner#2
Smrada: Vím, že to je o zkoušení, ale i když bude výškáč agresivní a bude tedy vyžadovat odklon od osy, aby v místě poslechu (ucha) padla charakteristika o nějaký ten db dolů, tak přece pořád musím mít oba dva úhly odklonu od ucha stejně, aby dejme tomu ten pokles 5db byl jak v levo, tak v pravo. Takže opět směrování na řadičku/střed auta se mě zdá jako špatné řešení, protože řidič a potažmo nejčastější posluchač bude mít charakteristiku z každé strany jinou. Časová korekce v tomhle vůbec nepomůže a DPS, pokud bude umět korence pro každý kanál ano, ale proč do toho zasahovat, když to jde řešit instalací?

Co Vy co jezdíte na SQ na to?
o 21.06.2007, 17:26 | Mišák
Abych se přiznal, tak ten "kamarád" jsem já :o)
(možná jste to z toho co tu napsal Honza úplně nepochopili, tak to zkusím objasnit)
Vrtalo mi už delší dobu hlavou, že podle specifikace EMMA a i podle reálných výsledků hodnocení aut na EMMA má být podle nich strěd scény uprostřed palubovky.
Nemám s Autohifi zase tak dlouhý zkušenosti (ale s klasickým High End a Hifi naopak jo) proto mi tohle "pravidlo" přišlo minimálně divný.
Když poslouchám muziku a chci z ní mít co nejlepší prožitek, tak bych se podle mě mel vždycky snažit, aby strěd scény byl předemnou a scéna aby byla od toho středu stejně široká na levou i na pravou stranu.
Proto je například u "domáciho" Hifi ideální poslechový místo ve středu mezi reproduktorama.
Proto mi přišlo v autě nejlepší nastavit si střed scény před sebe (spolujezdec má prostě smůlu :-)
a levou stranu scény, která samozřejmě není tak "široká jako pravá posunout víc doleva pomocí nastavení zpoždění na rádiu.
Takhle to mám ke své naprosté spokojenosti nastveno v autě a o to víc mě překvapilo, že podle EMMA to má být jinak.
Dokázal by mi někdo vysvětlit proč má být střed scény na středu auta?
Díky
o 21.06.2007, 17:30 | Mišák
a samozřejmě, že s tím středem scény přímo přede mnou potom souvisí i nasměrování výškáčů.
Pokud budu chtít mít co nejlepší zvuk (a kašlu na ostatní pasažéry) tak nasměruju výšky tak, aby levá směřovala přesně na moje levý ucho a pravá na pravý ucho (neberu teď v potaz situace, kdy jsou výškáče moc agresivní a musí se vyklonit z osy, aby se daly vůbec poslouchat)
o 21.06.2007, 17:33 | Tuner#2
Mišák: To s tím v podstatě souvisí, pokud to nenasměruju na sebe, tak se mě právě ten střed scény posune, což mě taky připadá nelogické.
o 21.06.2007, 21:29 | erix7 (K)
jj, Tuner2 jednalo se o konkretni vysky, se ketryma mam skusenosti. asi takhle obecne- pokud vysky smerujes vic of axis ziskas na vazdlenosti sceny jako i na hloubce sceny, kdyz sou on axis , tak ziskas sirku sceny ale stracis vzdalenost a hloubku. je jasne, ze se tady bavime o aktivnim zapojeni, kde si muzes na kanal uparvit hlasitost, phas-y a EQ.
o 22.06.2007, 09:56 | Tuner#2
erix7: Dobře, ale to se pořád bavíme o něčem jiném :o)) už nevím jak to popsat, ale jde nám o to, že směrování na střed auta, nebo řadičku, je dle nás špatné, protože levá strana bude mít jiný průběh než pravá.

Uvedu ty dva příklady, snad to bude jasnější.

1. Směrování na ucho s odklonem 20° bude mít za následek, že z leva i z prava obě uši uslyší charakteristiku s poklesem dejme tomu -4dB na 15kHz a díky tomu, že to bude trochu agresivní výškáč, tak to bude hrát super, ale STEJNĚ z leva i z prava.

2. Směrování na řadičku nebo někam na střed auta, tak levé ucho bude z osy výškáče 40° a bude mít pokles v charakteristice -8dB, kdežto pravé, díky směrování na řadičku bude takřka v ose, nebo max. 10°z osy a tím pádem bude mít pokles třeba jen -2db a tím bude pravá strana agresivnější než levá. Ano, můžu to dohnat DSP a nebo na aktivu hlasitostí, ale ten pokles není lineární a stejný na všech kmitočtech a je principiálně blbost ho tam vůbec vytvářet.

Už chápeš co jsem tím chtěl říct? Mě směrování na střed nebo řadičku připadá u jakýchkoliv repro jako blbost. To je jako mít doma jednu bednu rovnoběžně s prostorem a druhou mít natočenou na ucho.
o 22.06.2007, 10:01 | erix7 (K)
Tuner, ja sobne ziju v dobe Casoveho spozdeni. Za druhe mam usi, za treti teorie a praxe sou 2 veci. poznej chrakteristiku vyskace samotneho, jeho vyzarovani On axis a Off axis a pak teoretizuj dale, nez vyskace zabudujesfixne, masm moznost si predem psolechnout, zda ti to vyhovuje anebo ne. cili, bud poznas dokonale produkt se ketrym parcujes, anebo poslouchas, poslouchas, poslouchas.
o 22.06.2007, 10:02 | erix7 (K)
a jeste doma vs auto maji spoelcne kulovy.
o 22.06.2007, 11:13 | Tuner#2
erix7: Nezlob se na mě, ale časové spoždění neřeší tenhle problém směrování! Časové zpoždění Ti upravuje jen zpoždění signálu, ale ne jeho charakteristiku :o) To by mohl vyřešit nějaký dokonalý ekvalizér, ale proč do toho zasahovat ekvalizérem a ještě navíc do každé strany jinak?

Teorie a praxe je jiná, ale mě se vždy osvědčilo směrování výškáčů na ucho, nebo s odklonem, ale pořád stejným odklonem jak v levo, tak v pravo a ne to směrovat na centr - vždyť je to opravdu principiálně blbost a proč mít scénu uprostřed auta, když já chci slyšet zpěváka/zpěvačku přesně před sebou, tak jak to má ve stereo signálu být (neberu v potaz, že existujou CD nahraná mimo osu, třeba s dvouma zpěvákama).

Hifi doma, má hodně společného, ono bez "nás" by jste nebyli "vy" a zákony akustiky platí všude naprosto stejné...

Tvé vysvětlení mě teda zatím neuspokojilo a myslím že ani Mišáka.
o 22.06.2007, 12:08 | Pavel02 | Upraveno: 2007-06-22 12:11:28
Tunere: Fakt nevím a nechápu co chceš ještě slyšet. Víc ti nikdo neřekne. proč nechceš přistoupit na fakt, že směřování výšek je založeno na systému POKUS - OMYL - POKUS - ...................!!! A jak napsal Erik ...máš přece svoje uši. Ještě že ses nepustil do pitvání samotného umístnění výšek!! to by to dopadlo. Nech teorie na pokoji a zkoušej to podle sebe. Stejně když ti tady někdo něco napsal, tak se ti to nezdálo. Pokud napíšeš, že je principiálně blbost mít scému uprostřed auta, tak vlatně říkáš, že je blbost základní nastavení systému a to je pak nemožné s tebou dále diskutovat, protože není vlastně o čem. Jo a pochybuji, že bude Erik nebo někdo další s tebou v této diskusi ochoten pokračovat, protože to nikam nevede.
o 22.06.2007, 12:13 | Mišák
asi tak :o)
rozhodne tady nechci vyvolavat spory, ale opravdu by me to zajimalo.
Zkusim prihodit nejakej nakres, aby to bylo lip pochopitelny ....
o 22.06.2007, 12:23 | Tuner#2 | Upraveno: 2007-06-22 12:28:38
Pavel02: Hádat se rozhodně nechci, ale mě jde o technický princip věci a ten občaš většině uniká :o/ Neříkám, že je to erikovo nebo Tvůj případ, ale zkuste mě teda nějak vyvrátit to co říkám faktama, proč by to mělo být teda jinak?

Neřeším teď EMMu, ale princip poslechu jako takového a jestli mě někdo tvrdí, že je správné mít střed scény,potažmo spěváka někde pod úrovní vnitřního zpětného zrcátka, tak je to úplně to samé, jako by tvrdil, že doma mám mít zpěváka metr od středu - to je blbost. nikdy jsem nečetl pravidla SQ, ale pokud je to tam bráno takhle, tak to fakt nechápu...
o 22.06.2007, 12:24 | Mišák
Pavel02:
o umisteni vysek tady vubec nejde - jde o to, proc by mel byt stred sceny uprostred auta, kdyz ja sedim na miste ridice, tohle bych byl rad, kdyby mi nekdo vysvetlil.
A od toho se samozrejme pak odviji i to natoceni vyskacu ....
To ze je umisteni vysek v aute vzdycky metoda pokus omyl je pravda, o tom se nedohaduju, jenom me zajima, proc ma EMMA ve specifikacich ze stred sceny musi byt uprostred palubky ........
(me osobne to prijde jako nesmysl)
o 22.06.2007, 12:37 | Tuner#2
Nechápu, proč vždy nesouhlas berete jako hádku, vždýť tu o tom fórum je, aby jsme nad problémem diskutovali a vyřešili ho do konce, kde jedna strana uzná, že si doteď myslela blbost a urovná si to v hlavě - klidně to budu já, když mě o tom přesvědčíte...

Když mě někdo napíše blbost, že v žije v době časového spoždění, když se tu bavíme o poklasu ve frekvenční char., tak to prostě musím vyvrátit.
o 22.06.2007, 12:46 | aTTim
Ja jen k tomu umisteni treba vokalu na scene: idealni stav je, ze sedis presne uprostred mezi repro a pak mas vokal uprostred pred sebou (mluvim o idelni nahravce). V aute dle EMMA je to brane tak, ze idealismus je vytvoreni dobrych podminek poslechu pro dva pasazery vpredu. Z toho vyplyva, ze pokud sedis jako ridic, mas mit vokal uprostred auta, stejne jako spolujezdec. Kdyz sedis nekde na koncerte nikoli uprostred, mas vokal taky posunuty, nebo ne ? To je analogie. K tomu jsou casove korekce a pokud se to nekomu nelibi, muze si to upravit jak chce.

S tim ale natoceni vyskacu nemusi byt uplne spojeno, jde spis o casovou korekci. Kazda vyska ma nejakou smerovost a poklesy ve vyzarovani off-axis. Smerovani na posluchace ve smyslu, jak tvrdi Tuner, je pravda do doby, nez si uvedomite, ze nejste sami, kdo chce v aute poslouchat. A to nejde jen o EMMA, ale obecne. Samozrejme pokud nekdo rekne ze jezdi jen sam a ma to jen pro sebe, prosim, proc ne. Smerovanim vysek na posluchace ale prijdete zejmena o hloubku a vzdalenost sceny, coz je imho taky velmi dulezite. Potom je otazka konkretniho auta a produktu, jak to udelat.

Asi jsem nenapsal nic noveho, sand jsem ale vysvetlil pozice na scene.
o 22.06.2007, 12:53 | Mišák
Tak jsem se to pokusil nakreslit (je to jenom v rychlosti v Malování)
modrá čára je sklo auta, černá koule hlava řidiče, červeně jsou výškáče, směrování výškáčů je zelenou čárou no a nakonec výsledná scéna je růžově.
o 22.06.2007, 12:56 | Mišák
Takhle by to mělo být podle toho, co říkal Erik

foto k příspěvku  od Mišák

o 22.06.2007, 12:58 | Mišák
A takhle to mam udělaný v autě já (a přijde mi to správně)

foto k příspěvku  od Mišák

o 22.06.2007, 13:13 | Tuner#2
aTTim: Tohle vysvětlení se mě líbí, pak už to chápu. Pokud má být muzika v autě postavená i pro spolujezdce, tak potom udělat KOMPROMIS ve směrování chápu, ale dle mě pak to nikdy nebude ideální stereo přednes. Asi jsem pošahanej, ale když jdu do kina, tak zásadně blokuju místo v centru, jinak volím jiný termím a doma když už si něco pustím, tak sedím taky přesně v centru. Pokud bych to neměl tak v autě, tak by se mě všechny nahrávky zdály divné. Je otázka, jestli to co chce EMMA je správné? O tom by se dalo polemizovat, ale pokud je to v pravidlech, tak mě je to už jasné, ale s dovolením si nechám natočené výškáče jako Mišák :o)
o 22.06.2007, 13:26 | Mišák
taky dekuju aTTimovi za vysvetleni - konecne neco pochopitelnyho.
Zjevne sema ale jako Tuner#2 hroznej sobec, takze chci, abych muziku v aute slysel nejlip ja :o)
Jinak je celkem zajimavy tvrzeni, ze nasmerovanim vysek na sebe prijdu o hloubku a vzdalenost sceny to si urcite budu muset otestovat az budu delat novy auto (doufam ze uz co nejdriv )
o 22.06.2007, 13:32 | Tuner#2
Mišák: To vyzkouším hned večer v autě, ještě že mám ty domky v kterých se to dá natáčet :o))
o 22.06.2007, 14:11 | Cenda
misaku, takhle mas sice centr pred sebou, ale na jedne strane mas vzdalenost L-LC malou a druhou stranu PC-P roztahany, pri klasicke montazi. Me osobne se to treba nelibi, to neodpovida nahravce uz vubec, proto mam centr na stredu a sedim vlevo :-)
Milan Rychtr mi kdysi posilal odkaz na nejaky projekt, mozna od Alpine, kde mel kazdy svoji scenu pomoci dvou kompo, ale jak se to potom jevilo...
o 22.06.2007, 14:23 | Mišák
K tomu abych mel tu vzdalenost L-LC stejnou jako na pravy strane mi prave pomaha nastveni zpozdeni na radiu.
Kdyz zavru oci, tak opravdu slysim levy konec sceny jakoby cca 1m venku z auta .....
o 22.06.2007, 15:14 | aTTim
Vsak jsem psal, neni to dogma, i kdyz osobne si mystim, ze mit v aute prijatelnou scenu a zvuk pro oba vpredu je mensi zlo. To, ze smerovanim na sebe prichazis o kvalitu sceny je proste fakt, nicmene samozrejme jak moc to zalezi na konkretnim produktu. Jeste malej hint, uz jsem mel moznost slyset nekolik aut na opravdu spickove urovni a pokud si dobre pamatuji, zadny y nich nemel vysky smerovane na ridice. Videl jsem (ale neslysel) Itala, ktery mel vysky smerovane do celniho skla a obe pod stejnym uhlem. Je to proste alchymie :-)
o 22.06.2007, 18:26 | Tuner#2
aTTim: Večer to zkusím a po víkendu dám vědět i když na tom mém "šumítku" to asi nepoznám :o) Jediné co teď nechápu, proč bych měl přijít nasměrováním na ucho o kvalitu scény - změní se určitě hloubka a prostorové podání, ale pro mě bude lepší to, že ten zpěvák bude přesně předemnou a ne uprostřed nad palubkou.
o 24.06.2007, 12:52 | aTTim
To co bude lepsi pro tebe je jiste tvoje volba, o tom neni treba diskutovat. Kdyz uz ale jsi takovy purista: bude-li centr (vokal) pred tebou, jak to bude se sirkou leve a prave casti sceny ? Potom by mi totiz logicky vychazelo, ze ti musi zvuk minimalne z leve strany prichaze jakoby z vnejsku auta, aby byla zachovana spravna sirka sceny.
Ja myslim, ze to, proc prijdes o kvalitu sceny (zejmena hloubku, vzdalenost a prostor) tu uz bylo zmineno, v podstate jde o on-axis a off-axis vyzarovani stredniho a vysokofrekvencniho pasma, ktere tvori scenu. Z meho pohledu, je sice hezky, ze budu mit zpevaka treba pred sebou, ale co mi je to platny, kdyz ho budu mit primo pred nosem vcetne nastroju ? Je to ilustrativni priklad, nicmene se tu debatuje pouze o tonalite, nikoli o scene. Slysel jsem uz treba auto, ktere fakt hralo tonalne na vysoke urovni, ale melo treba utly klavir, ktery znel z jednoho mista, zadna hloubka sceny atd. To je imho spatne.
o 24.06.2007, 13:18 | Ricci
Mam smerovane vyskace aj stredy priamo na usi vodica a nemam pocit, zeby to bol problem

foto k příspěvku  od Ricci

o 24.06.2007, 13:19 | aTTim
Neni to problem tonality, ale sceny a vcera jsem si to specialne u tebe overil, ze to tak proste je.
o 24.06.2007, 13:30 | Ricci
spravne, ubera to na hlbke sceny ale rozsiruje ju a zalezi,komu sa co paci, ale aspon neprichadzam ani o tie najjemnejsie detaily vo vyskach ako pri inych smerovaniach vyskacov
o 25.06.2007, 14:28 | Tuner#2
aTTim: Tak jsem si to o víkendu vyzkoušel na různé muzice a máš pravdu, že nasměrováním na ucho se zmenší hlobka scény. Bohužel mám problém, že v autě mám hodně vzpřímenou závodní pozici blízko u volantu a k A sloupku mám asi tak 1/2 vzdálenosti co je třeba v nových autech, takže tam vytvořit, něco co bude mít i slušnou hloubku a neroztrahaný prostor je problém. Jinak to, že levá strana prostoru je při nasměrovaní na ucho strašně malá a nebo žadná se dá řešit časovým zpožděním, které teda bohužel moje rádio neumí, ale u Mišáka to funguje.

Každopádně díky za rady a Tvoje postřehy.

Ricci: Souhlas, taky mám raději mělčí scénu, ale krásné detaily a prostorové rozmístění pro mě.
o 25.06.2007, 14:32 | Mišák
Tak jsem rad, ze jsme se nakonec nepohadali :o) a dobrali jsme se k nejakymu kloudnymu vysledku.
Kazdopadne je videt, ze muzika v aute je vzdycky kompromis a temer vzdycky vec osobniho vkusu.
Diky za info všem.
o 28.06.2007, 18:01 | petou
zdanie, ze pri priamom smerovani drajvrov sa zmensuje hlbka sceny je psychoakusticka haluska, vtedy zacinaju prave repro hrat taky priestor ako ma byt a ako je nasnimany, odpoved je teda ze reba smerovat pokial mozno co najviac sa da a pripadne problemy s frekv priebehom korigovat eq ci celkovym utlmom
je to dane hlavne tym, ze pri odklone sa nemeni iba uroven akustickeho tlaku, ale hlavne fazova charakteristika na koncoch prenasaneho pasma, co ma vyrazny vplyp na vnimanie celkoveho skupinoveho oneskorenia signalu
potom sa naozaj zda ze zvuk je nejaky priestorovejsi a znie priestorovo hlbsie, ale je je to cisty chario efekt,
potom sa zvykne stat e aj mono hra priestorovo a stereo uz uplne bohovo multidimenzionalne
o 28.06.2007, 18:05 | Tuner#2
petou: chario - to narážíš na tu italskou značku, která má "jinou" filosofii při směrování beden na doma? Nikdy se mě to jejich směrování nezdálo a i jsem si je jednou měl možnost vyzkoušet, ale nepřišel jsem tomu na chuť. V podstatě jsi napsal to samé, co od začátku tvrdím.
o 28.06.2007, 18:38 | petou
ano tie, je to taky siroky priestor bez zaostrenia na poziciu, ale vela ludom sa to prave takto paci, inac je to nezmysel
o 28.06.2007, 22:36 | erix7 (K)
tuner2-pokud sedis uprostred a ces mit home hifi v aute, tak si dej prosim vyskace stejne daleko od sebe, a nezapomen na stredobasy. kdyz sedis v centru sterea. tim myspism ze left side das ne do dveri na leve strane.
o 29.06.2007, 09:52 | Tuner#2
petou: Souhlas

erix7: Uprostřed nesedím, ale to se dá dohnat tou časovou korekcí, kterou si se tady tak oháněl, když jsem řešil pokles charakteristiky při jiném směrování levá/pravá výška :o))

Nějak nechápu, co jsi posledním příspěvkem myslel...
o 29.06.2007, 10:10 | Dragster
Tuner#2: Nedohaduj se pořád, stejně si to uděláš po svém a budeš si poslouchat jek se to líbí tobě. Ty budeš předělávat přes zimu na SQ?, oooo)))))).
o 29.06.2007, 10:22 | Tuner#2
Dragster: Já se nedohaduju, jen tady nezávazně diskutuju, když se nudím v práci a zatím jedině aTTim tady napsal nějaký pádný argument :o) Na SQ? No jak se to vezme, vyhodím velkou benu, bude jen jeden woofer a jen přední kompa, zadek taky nebude, takže v podstatě jo, ale s lacinýma komponentama, takže o SQ nemůže být řeč. To mám doma, tam to víc užiju...
o 30.06.2007, 01:29 | IvanP | Upraveno: 2007-06-30 01:30:10
len mala poznamka na okraj: v aute na rozdiel od bytu sedíš takmer vždy mimo osi priestoru v ktorom počúvaš. Pri audio reprodukcii vnímaš nielen priamy ale aj odrazený zvuk (odrazy od skiel, obkladov atd.) Časovou korekciou síce získaš virtuálne vyváženie oboch zdrojov zvuku ale nie si schopný ovplyvniť napr. rozdielne oneskorenie odrazeného zvuku z pravej a ľavej strany. Každý (aj digitálny) ekvalizér vnáša do signálu nezanedbatelné časové a fazové posuny atd. A na rozdiel od "hifistickej predstavy" o stereo scene je reálna zvuková scena nereprodukovanej hudobnej reprodukcie úplne iná.
o 01.07.2007, 09:49 | TomasSI
v aute bude to smerovanie vzdy iba nejaky kompromis.neda sa docielit vsedko sucastne.aj detaili aj priestor aj hlbka a pri tom vsdkom eliminovat odrazy.aj u mna je teraz problem zo smerovostou repro,prerabam to treti krat a vzdy je nieco dobre a nieco sa pokazy.ked aj najdes optimalne nasmerovanie potom moze vzniknut problem ako u mna ze to nejde v danom mieste namontovat lebo tam su airbagi.proste zvolim kompromis. z toho vyplyva ze nikdy nebudem spokojny lebo nedosiahnem to na co maju komponenty.jedine vyrobit auto na zakazku z volantom v strede. a to si mozu gratulovat ti ktory nepotrebuju na stredy ziaden objem.
o 01.07.2007, 19:54 | Ricci
S Tomasom kupujeme Hummera, tam urcite nebude taky problem s umiestnenim 3pasma :-)
o 05.07.2007, 21:56 | TomasSI
uz som zohnal lepsi.od hasicov,Tatra 815.
o 12.07.2007, 11:25 | Tuner#2
V novém čísle počeštěného Autohifi ze slovenska je zajímavý článek v podstatě o našem problému (nezmiňují tam sice přímo směrování výškáčů) ale prostorový obraz berou pro řidiče a ten by měl být takový, že spěvačka, pokud byla uprostřed pódia, by měla být opět přesně uprostřed před řidičem a díky zpoždění (které dnes umožňují vyšší typy rádií nebo procesory) vychází dobře i prostorové podání nahrávky. Beru že to je individuelní, ale i díky tomudle článku nechápu EMMu proč to má na střed auta. Možná by to bylo zajímavé nadhodit tohle téma na některém ze zimních školení.

erix7: Jinak Tvůj názor, že poslech a hodnocení zvuku home hifi nemá s autohifi nic společného je tam hodně pěkně vyvráceno, což si myslím i já :o)
o 12.07.2007, 11:38 | Zdenek (A)
EMMA bere auto jako dopravni protredek pro vice osob. Se zadnimi sedadly se toho co se tyka akustiky moc delat neda, ale predni sedadla jsou jednodussi problem. Proste motivaci je umoznit obema prednim pasazerum poslouchat slusnou muziku. Proto take ve vyssich kategoriich hodnoti auto 2 zvukovi rozhodci. Kazdy hodnoti prostor a fokus ze sveho sedadla a z jejich hodnceni se pak pocita prumer. De facto tak auto naladene na ridice muze dosahnout stejneho hodnoceni jako auto ladene pro oba predni pasazery. Pri ladeni na oba pasazery nelze dosahnout idealu a musi se sahnout ke kompromisu, takze soutezici ztraci body a obou pozicich. Pokud je auto naladeno na ridice, tak ma sice hodne bodu za post ridice, ale zase hodne ztrati na pozici spolujezdce.
Osobne nejsem zvukovy rozhodci a nemam to tak dobre zmaknute jako kolegove Erik a Ondra, takze nebudu zachazet do detailu. Nicmene je mi divne, ze by stred sceny musel byt nutne na stredu palubky. Nejak se mi to nezda. Urcite o tom dame rec. Klidne ted v Panenskem Tynci. Snad na to bude v soutezni den cas.
o 12.07.2007, 11:47 | Etien (M)
nikde se neríká, že by střed scény měl být na středu palubky nebo před řidičem... v pravidlech se říká, že má být přesně uprostřed mezi levým a pravým krajem scény... a to má podle mne logiku... kam posuneš kraje scény už je na tobě...
o 12.07.2007, 11:48 | Tuner#2
Zdenek: Když mě hodnotil loni SQ, tak rozhodčí seděl pouze u mě, ale bylo to v nízké kategorii. Dva rozhodčí jsem viděl v multimédiích, ale je pravda že SQ moc nesleduji (ono se to dost dobře na sraze nedá sledovat všechno :o) takže pokud se auto hodnoutí z obou pozic, tak je to přesně jak píšeš. V tom případě není co zmiňovat i když navrhnout zvážení toho, že když už mám aparaturu za x tisíc, tak dělat kompromis pro spolujezde a sebe, když v autě z 99% jedu sám a hlavně ten správný SQ poslech může být vždy jen v jednom místě (to platí jak v autě tak doma) by možná za úvahu stálo.
o 12.07.2007, 11:50 | Zdenek (A) | Upraveno: 2007-07-12 11:51:08
Jo.... tohle vysvetleni (Etien) jsem cekal. A tady je zrejme zakopany pes. Siroka scena je pozitivni. Jak ale dostat levy okraj sceny dostatecne ven z auta, aby scena zustala siroka i pri centru v prostoru volantu?
o 12.07.2007, 11:54 | Zdenek (A) | Upraveno: 2007-07-12 11:54:20
Tuner#2: Viz vysvetleni Etiena. Vysvetluje to vse, bych rekl. V nizsi kategorii se predpokladaji jednodussi instalace a proto i jednodussi nastaveni a proto jeden rozhodci. 2 rozhodci uvidis v SQ Advances/ Master (vloni Amateur a Pro).... 2 rozhodci ale rozhodne neuvidis v MM. Tam je jen jeden.
o 12.07.2007, 11:54 | Etien (M)
no blbě :)

proto mi přijde logičtější nemít střed scény přímo před sebou, než hejbat středem v rámci scény...

prostě když je zpěvák uprostřed podia, přijde mi lepší ho nemít přímo před sebou, než deformovat scénu a cpát ho k levý kytaře např...
o 12.07.2007, 11:57 | erix7 (K)
Tuner, stale nechapu o co to ti de ? a ze je home a car hifi uplne jine, za tim si stojim.
o 12.07.2007, 12:34 | X-sat (M)
Zajímavá diskuse, ale emoce byl vynechal ;-)
o 12.07.2007, 12:37 | Tuner#2
Zdenek: Tak třeba soutěžil jak v SQ, tak MM, každopádně jsem viděl dva rozhodčí v předu, za nimi majitel auta a sledovali DVD v panelu uprostřed s bodama na klíně. Díky za objasnění.

Jinak scéna jde rozšířit právě tím směrováním na ucho a časovým zpožděním levého versus pravý, aby signál přicházel k uchu bez fázového posunu. Pak není problém mít při zavřených očích scénu tak jako doma v ideálním rozmístění.

erix7: Kdo nikdy neslyšel live koncert a hlavně pak pořádné home hifi, tak prostě nemůže mít představu o kvalitním zvuku. Proč pořádné home hifi a proč je to důležitější než koncert? Protože se i v autě bavíme o hudbě reprodukované z nějakého záznamu (samozřejmě různých kvalit dle nahrávacího studia) a pokud neměl dotyčný možnost slyšet takovou nahrávku v klidu a uvolnění na špičkové aparátu v dobře akusticky uparveném prostoru, tak prostě pak nemůže vědět, jak to vlastně "má hrát". Toť můj názor. Jen tak mimochodem mě rozhodně Tvoje odpověď na různou charakteristiku pravá/ levá výška při natočení na střed, že žiješ v době zpoždění opravdu neuspokojila :o)

Nechci tady vyvolávat nějakou válku nebo spory, ale pokud mě někdo řekne že v autohifi platí jiné zákony než mnou nabyté znalosti za nějakých 15 let co se o hifi zajímám a i profesně pracuji, tak mě to vždy nadzvedne :o) elektroakustika je stejná jak doma, tak v autě a bez její znalosti je dle mě nemožné dobré autohifi poskládat.
o 12.07.2007, 12:53 | Zdenek (A)
Tuner#2: Normalne se hodnoti takto: SQ Experienced - 1 rozhodci, ostatni vyssi SQ kategorie 2 rozhodci, myslim, ze v Pure Passive je take jeden, ale hledat to ted nebudu. V MM take jede rozhodci. Pokud jsi nekde treba v MM videl 2 rozhodci, tak jen proto, ze ten druhy tam byl jaksi "na zkusenou". Rozhodne ale nema pravo mluvit do hodnoceni a nejak ho ovlivnovat. Na tohle mame pravo, vzit do auta rozhodciho navic. Je to jen o sbirani zkusenosti, aby rozhodci delali svoji praci dobre.
o 12.07.2007, 13:05 | Tuner#2
Zdenek: To chápu a díky za objasnění.
o 12.07.2007, 15:23 | erix7 (K)
Tuner, uz jsem to jednou psal nahore, bavili jsem se s dotycnym o KOKNKRETNI VYSCE, se kterou pracuji a vim jak hraje nejlip. Ne, neporvanavam zvuk v aute na zaklade Home hifi ale Live nastroju.

O home hifi se nazajimam, nemam zadnej brutalo aparat , a nemaslim si zy bch za svoji sice ne 15 let jak pises ty, jenom za 13 let nepostavil dobry aparat do auta. Prid mi ukazat prosim, jak posatvis auto ty, anebo jeste jinak, prid nekam, zavazu ti oci psadim te do auta a ty mne reknes na zaklade poschu, jak sou smerovany vyskace, neboli jak soi urezany a pod, OK ??
o 12.07.2007, 15:48 | Tuner#2
erix7: Jenže Live hudba ať už s proudem nebo bez je úplně něco jiného. Souhlasím, že každý kdo to s poslechem myslí vážně, by jí měl vyzkoušet. Ale poslech zaznamenané hudby je stejně nejkvalitnější doma. To je zároveň i důvod, proč mám raději větší sumu doma než v autě a na lepší audio v autě nemám peníze a ani bych je do toho nedal, protože v autě trávím jen minimum času. Chápu, že někdo to má obráceně, jak s časem, tak tím pádem s investicema. Co se týče slepého testu, tak dle měření klidně, dle ucha to může a nemusí být znát. Pokud ten výškáč bude mít širokou vyzařovací charakteristiku a bude mít pokles mimo osu třeba jen od 15kHz výš, tak to neuslyší ani netopýr :o) ale mě šlo o to, proč by tomu z principielního hlediska mělo být jinak. Mít doma pootočenou levou bednu o 5° jinak než pravou, tak to na slepo asi taky nepoznáš (zase opět dle směrovosti daného výškáče), ale měření by ukázalo, že to na konci frekvenční char. není stejné a proč teda něco takového zbytečně vytvářet? Chápu to z důvodu dvou pasažérů a hodnocení, ale nechápu to z hlediska "absolutního" zvuku pro řidiče.
o 12.07.2007, 16:36 | aTTim
Upřímě nevím, proč se tu pořád přetřásá home hifi. To je pořád dokola, prostorové a akustické možnosti doma a v autě se diametrálně liší, nelze tedy jednoduše aplikovat home hifi v autě. Samozřejmě že fyzika a akustika je pořád stejná, prostor ale ne a to je zásadní.

EMMA to nemá na střed auta, ale na střed scény mezi pravým a levým okrajem, jak psal Etien, to je správná definice. S definicí středu auta se to nicméně ve většine případů kryje, protože dostat levý okraj scény natolik ven z auta, aby byl centr před řidičem, je teoreticky možné, ale praxe je prostě jiná. Navíc potom z pohledu EMMA se opět jedná o vytvoření podmínek pro dva cestující vpředu (kategorie Advanced a vyšší), což je dle mého názoru i pochopitelné z hlediska nesoutěžních aut, ale to už se tu probíralo, stejně jako vliv směrování na prostor.

Chceš-li absolutní zvuk pro řidiče, OK proč ne, ale vypadá to, že se to tu snažíš razit jako dogma a to prostě není :) Stejně jako není dogma ten druhý pohled.
o 12.07.2007, 17:00 | Tuner#2
aTTim: Myslím si, že to o čem se tady celou dobu bavím platí právě jak doma, tak v autě (pokles frekvenční charakteristiky s odklonem od osy) a proč se bavím o domácím hifi? Protože to je moje parketa a autohifi mám jako koníček. Pokud si přečteš ten článek, kvůli kterému jsem diskuzi pro mě už uzavřenou obnovil, tak pochopíš, proč zmiňuju home hifi.

S poslední větou taky souhlas, pravda je možná někde uprostřed a každému se líbí něco jiného, což platí obecně o všem. Nechtěl jsem tady vyvolat nějakou válku, jen nahlas uvažovat nad tím, že třeba pisatel toho článku měl stejnou myšlenku jako já a proč to EMMa hodnotí jinak.

Uzavřu to tím, že pokud jezdíte často ve dvou, tak udělat kompromis ve formě středu scény někde uprostřed, pokud jezdíte sami, tak dle mě je ideální udělat střed scény před řidičem.
o 12.07.2007, 17:17 | Etien (M)
ale udělat střed scény před řidičem, znamená dostat levý okraj scény metr ven z auta... a u toho bych vážně chtěl být...
o 12.07.2007, 17:19 | aTTim
Mno, když teda budeš mít střed scény před řidičem, budeš mít i vzdálenosti pravá-centr a levá-centr stejné ? Pokud ne, tak se mi pak zdá jako menší zlo mít centr v poloze "střed auta", než před sebou a tím si rozhodit scénu, velikosti nástrojů apod...
o 14.07.2007, 19:48 | TomasSI
lavy kanal z auta nedostanes tak aby si bol spokojny ani ked ho oneskoris o jeden den. ja by som mal najradsej stred sceny pred sebou ale tak aby som bol spokojny to bohuzial nejde preto ho trochu posuvam k stredu auta. mozes tocit kolko chces natacat na ucho ale ako doma to nikdy nebude,proste blbi priestor.
o  Zpět  o  Nahoru
o
 

Vložit nový příspěvek do fóra


  Pro vložení příspěvku musíte být přihlášen/a.
Stránka vygenerována za 0.3096 sekund.