
Navštíveno 7783x

Mám dotaz ohledně pojistek. Když použiju napájecí kabel průřezu 50mm, tak na tento je největší povolená pojistka 200A. Když budu mít tento kabel tažený do kapacitoru a dále do zesilovače Sinus Live SL-A 1500, který má externí pojistku hodnoty 150A, která je na napájecím kabelu před zesilovačem, tak na kabelu v motorovém prostoru u baterky musím mít max. 50 A pojistku??. Nebo se to bere podle pravidel, že 150A budu jistit kabel až k externí 150A pojistce zesilovače. Při použití zesilovače Sinus Live SL - A 3000,který má externí pojistku 300A, nevím jaký bych měl užít napájecí kabel, případně pojistku u baterky.

25.11.2007, 18:50 |
JR jak si prisel na to, ze tam mas mit 50A pojistku?
proste u baterky budes mit 200A a pokud ti pujde ta 50mm az do zesiku, tak neni co resit. Pro ten A3000 ti 200A bude stacit taky.

25.11.2007, 20:54 |
Smrada (M)
Trochu bych poopravil JR. Ma pravdu. Jen ta posledni veta muze byt brana dvema zpusoby. Pojistka v motoru nejisti zesik, ale kabel. Takze pokud bude mit zesik nejaky problem, tak ho pojistka v motoru neochrani. Na to je pojistka v zesiku. Pokud je externe, tak jen zajisti to, ze kdyz bude mit zesik zkrat uvnitr, tak to odnese ta bliz k zesiku. Ta v motoru nevyleti driv nez kdyz bude mit zesik odber pres 200A (coz mit nebude nikdy) a nebo pokud bude kabel ve zkratu
Proste pokud nebudes menit prurez kabelu tzn. od baterky do kapu a dal 50 qmm, tak vrzni do motoru 200A a neres
Moc díky za odpověď.
Ještě jedna otázka, pokud bude externí pojistka zesilovače 300A, která je doporučená pro SL-A 3000 a na kabelu 50mm u baterky budu mít 200A, která je pro tento max., tak v případě zkratu v zesíku to odnese ta silnější, blíž k zesíku, nebo tu to obejde a odnese to ta slabší 200A u baterky?
v pripade zkratu, vzdycky shori nejdriv ta slabsi pojistka...

26.11.2007, 14:58 |
JR kdyz nad tim tak premejslim, tak tu externi 300A pojistku tam vubec nemusis mit. Nema tam vlastne vubec zadnej smysl.
JR: když jí tam nemusím mít, tak proč se před te zeilovač má vůbec dávat?. Teoreticky je to jedno, protože tam pojistka je na kabelu u baterky, takže když se staně něco v zesíku tak shoří pojistka u baterky a pokud se někde sekne kabel tak shoří taky.
Michal_smsmsm: Podle pravidel EMMA, když na kabel 50mm jde max 200A a zesík má mít na kabelu 300A, tak je to o někoho postavené na hlavu))))))))).

26.11.2007, 15:16 |
clown stejne az ti bude horet zesik, z nejakeho duvodu, tak ty pojistky zustanou nedotceny :o)))

26.11.2007, 15:21 |
JR Dragster: vetsina zesiku ma svoje pojistky na sobe a to treba, kdyz ma vic zdroju, tak je pojistka pro kazdej zdroj. Externi pojistka podle me nema vubec zadny opodstatneni.
postavene na hlavu to neni, spis jde o to ze v dobe psani pravidel asi nabyli k dispozici informace o zesiku co by mel mit 300A pojistku si tak myslim...

26.11.2007, 15:27 |
JR v dobe psani tyto informace urcite byly, ale spis jde o to, ze pro takovej zesik by se mel pouzit silnejsi kabel nez 50qmm ;-)

26.11.2007, 15:53 |
Smrada (M)
Ja si myslim, ze ta externi pojistka je z duvodu, aby to vystrelilo co nejblize pruseru. Parkrat sem videl kabel bez pojistky u baterky s pojistkou vzadu.
Jinak dekuju michalovi za opravu. Vyhori ta slabsi. Pokud budou obe stejny, teoreticky vyleti ta bliz zesiku. Musi ale bejt spravna konstelace hvezd a zadny skvrny na slunci.

26.11.2007, 16:10 |
JR proc by mela prvni vyletet ta u zesiku? vzdyt proud tece obema stejne ;-)
pac by k te prvni mel ten zkratovy proud dorazit prvni, pak prekona 5 metru kabelu a pak narazi na pojistku u baterky... pokud se bavime o zkratu v zesiku. pokud slusnem kabel u baterky tak asi pvni vyleti pojistka u baterky... teda teoreticky jak pise smrada

26.11.2007, 16:25 |
Zdenek (A)
smsmsms: Mlady elektrotechnik! LOL
no tak ve stejny okamzik asi nebude stejny proud(napeti) na obou koncich kabelu nebo snad jo? ale hadat se s vama nebudu, jen si to tak predstavuju...

26.11.2007, 16:34 |
JR jenom nevim jak chce elektronik slusovat kabel u baterky :-)
tak ja ti vecer poslu fotku jak mam zapojeny u baterky kabel ja... vypada to asi tak ze po nekolik a otevreni kapoty se mi prodre izolace na kabelu ktery se pri zavreni kapoty velmi tesne dotyka kapoty pac nemam svorku a na plusu mam jen oko ktere se zase neda otocit jinam nez smerem nahoru k nebi takze mi cely kabel paradne trci, takze v mem pripade se brzy presvedcim ze jde kabel slusnou i primo na beterce :)

26.11.2007, 16:41 |
JR tak napeti je stejny uplne vsude a v idealnim pripade by asi ty pojistky meli prasknout ve stejny okamzik, ale to pouze za predpokladu, ze budou uplne stejny.
smsmsm: pokud bude kratas hned u baterky, tak ti zadna pojistka stejne nepomuze a dockas se krasneho pozaru bud kabelu a nebo baterie ;-)
Já doufám, že nic hořet nebude, ale chtěl jsem vědět jak to bude správně podle pravidel, abych hned na jaře nedostal o nějakých rozhodčí čoud já.

26.11.2007, 16:51 |
Zdenek (A)
Stejne napeti vsude? To zalezi na tom, kde a jak ho meris. Pri odpojejenem zesiku (t.j. naprazdno) bude mezi + a - napeti vsude stejne. Jakmile zacne odber proudu, bude napeti nejvetsi u baterie. Na svorkach zesilovace bude napeti, ktere se rovna napeti na beterce minus ubytek napeti na kabelu. Proud bude stejnej v celem obvodu bat(+) -> kabel -> pojistka -> kabel -> zesik -> kabel -> bat(-). Tedy poud se mu to nekde nerozdvojuje - bero v potazk jednoduchy obvod. Rychlost "sireni" proudu je tak vysoka, ze v obvodu jako je napajeni autozesilovace se da povazovat za nekonecnou. Takze prvni shori "nejslabsi" misto. Doufejme, ze je to pojistka ;-)

26.11.2007, 17:39 |
clown Michale, no jenom aby si ten kabel nemel do kopce ..., mohla by ta elektrika tect pomaleji :o)))
JR: kdyz se ti kabel v pulce proslehne na kastli, tak je ti pojistka nekde v kufru k nicemu, ne? takze pojistka na zacatku kabelu urco smysl ma.
Tady to zase lita :-) Napeti v el. obvodu je pri zatezi rozdilne podle toho, ve kterem miste ho budemem merit. Na rozdil od proudu, ktery je v kazdem bode odvodu stejny.
A to ze odejde prvni pojistka, na kterou narazi proud jako prvni, tak to uz je velkej mazec :-DDD Jasne ze shori ta slabsi, i kdyby byla kilometr daleko od mista zkratu. SMS asi netusi jak rychle proud tece :-)

28.11.2007, 07:49 |
Zdenek (A) | Upraveno: 2007-11-28 07:52:09
RFM: Tak mu to prozradime, ne? ........................ RYCHLE! ;-)
Nekde jsem cetl, ze rychlost pohybu elektronu, ktery vlastne predstavuji proud, je jen asi 5 mm/s. Nicmene rychlost sireni proudu by nezmeril ani Radar Radarovic ;-)

28.11.2007, 08:50 |
Pagoš Zdenek: S těmi 5mm/s máš pravdu, to je pohyb náboje, ale jde o to, že se jedná o něco podobného, jako dominový efekt, jakoby se proud šířil ve vlnách a když ho nazáčtku postrčíš za jeden elektron o 5mm, tak se tak hne i na konci drátu :-)))) Proud se za určitých podmínek může "šířit" rychlostí světla :) Takže teorie s bližší pojistkou je krásnej nesmysl :-))))

28.11.2007, 08:53 |
Zdenek (A)
Pagos: Ja to chapu, neboj ;-) Snad to pochopi i ostatni...
no dobre no, ste me presvedcili

28.11.2007, 19:12 |
JR .mycTD: nerikaj ti doma blesku? Celou dobu tady pisu, ze pojistka v kufru je k nicemu. Pojistka u baterky je celkem jasna ....
JR: ja vim, ale nemam tady zadnou aktivitu :-)
tak to pak jo. nekolikrat jsi psal, ze externi pojistka nema smysl, tak jsem predpokladal, ze mas na mysli tu u baterky. me nenapadlo, ze by nekdo vubec uvazoval o pojistce v kufru u zesiku .